solstrands.blogg.se

En blogg om mitt liv, min ångest, min diagnos och mitt stora intresse för hästar. Här kommer ni kunna läsa om allt som pågår i min vardag, tankar och funderingar, hästar och mycket mer.

Film från gårdagen

Publicerad 2013-08-02 12:17:38 i Allmänt, Mitt Hästliv,

Han kändes så otroligt fin och följsam igår efter uteritten, även om det inte ger sig rättvisa på filmerna så kan jag säga att känslan var fantastisk. Han har aldrig burit sig så bra i galoppen som han gjorde igår. Sakta men säkert så börjar galoppen att runda till sig, den är inte lika fyrtaktik längre och han vågar börja länga på steget något i både skritt och trav.
 
Anledningen till att jag rider på så "långa tyglar" är för att han backar av när man kortar upp tygeln för mycket och då är det omöjligt att försöka få honom koncentrerad. Han gör bäst ifrån sig när han får tänka lite själv och inte känner sig instängd mellan mina hjälper, med tiden så kommer han förhoppningsvis att känna sig tryggare med mig och lita på att jag inte kommer att göra honom illa i munnen eller kräva något av honom som han inte klarar av.
 
Kan även tillägga att jag red i en hemskt syntetsadel som ger NOLL stöd för varken skänkel eller säte. Så snälla, klaga inte på min hållning ;) Kom gärna med både positiv och negativ feedback! 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Sandra jaktlund

Publicerad 2013-08-02 12:57:32

det var en snygg övergång från galoppen till traven =)

Svar: Tack gumman :)
Caroline Ekholm

Postat av: Erica

Publicerad 2013-08-02 13:31:40



Va roligt med film på dig!! =)

Haha, jag älskar verkligen din dåliga självkritik, du sitter ju jättefint, med tanke på "omständighetern" och du lär dig rida BÄST med så lite stöd och hjälp som möjligt, kanske lite vingligt i början men med träning så kommer du sitta riktigt bra. Varför gå den lätta vägen?? ;)

Sen är det inte negativt att han är känslig i munnen, du lär dig då rida med sätet och benen och en väldigt väldigt mjuk hand. Dagens ridfolk använder en alldeles för hård hand och tror att halva ridningen sitter där, tex att få hästen att gå i fin form och på tygel, såga såga såga, aja ajabaja =)

Om man tittar på den första gallopen du tar och sedan den sista så ser man att hästen jobbar mer och mer med bakbenen och har en mycket rundare och mjukare form i sin galopp. Kommer ju gå hur fint som helst!! Fortsatt lycka till =)

ps: Visste ju att sundsvall låg en bit upp MEN INTE SÅ LÅNGT UPP. Det är ju inte så att man typ råkar åka förbi så man kan ta en fika. gaaaah!! =) Men om du är ledig något v.40 kan du ju följa med mig till Flyinge och unghästchampionatet, där har finns alla sveriges finaste hästar coh jag har semester hela veckan ;) Annars får vi fixa en date på stockholms eller gbghorseshow =D =D =D

*KRAMAR OM*

Svar: Men gulliga du! Tack för att du tog dig tiden att titta på filmen, det är så kul att få beröm och kritik från någon som är så mycket bättre än vad jag är =D!!
Ja jag vet många som t.ex. ALLTID rider sin häst på en graman eller liknande för att dom inte kan få hästen att "gå i form" utan hjälptyglar :( Jag vet t.om vissa som rider med BÅDE graman och martingal =( Jag red en del på graman förut men jag tycker inte att hästen går ärligt fram på den hjälptygeln, om man vet hur man ska använda den så är det säkert ett bra komplement till annan ridning MEN jag som är lite osäker på om jag gör rätt vill inte riskera att förstöra hästen på grund av min okunskap.

Hjälptyglar, skarpa bett eller att slå hästen är ju verkligen att börja i fel ände, det kan liksom inte bli bra då :( Man får ju inte fin kontakt med hästen heller.. :( Jag använde skarpa bett ofta på min förra häst, för att jag var ung och inte visste hur jag skulle lösa problemet, men jag har lärt mig att det är bättre att gå tillbaka i ridningen och fundera på vart kommunikationen brister, "gör om gör rätt".

Åh det hade varit helt underbart!!! Gud vad kul det hade varit att få följa med dit och få träffa dig! Jag ska kolla om jag är ledig då =D *hoppar av glädje*. Ja annars så får vi träffas på Sthlm horse show :D Jag ska garanterat dit! Wiiiiie!!

KramKramKram!!
Caroline Ekholm

Postat av: Fanny Jaensson

Publicerad 2013-08-02 18:39:45

Ser bra ut! :D

sv: Åh tack så hemskt mycket!

Svar: Tack snälla du! =)
Caroline Ekholm

Postat av: Jossan

Publicerad 2013-08-03 00:47:59

Så fin! Vem är dehär då? Har du köpt ny? :-)

Svar: Tack! Ja visst är han söt :) Nej jag har inte köpt honom! Det är en vän till mig som lånade honom som sällskap till sin häst på betet, men ägaren har lite svårt att ta hem honom just nu så fick han följa med till NRF och motionera =) Så nu rider jag honom på obestämd tid, vi får se hur länge han bor kvar hos oss :)
Caroline Ekholm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline Ekholm

Välkommen hit! Jag heter Caroline och är en 21-årig tjej från Sundsvall. Hästälskare och har ett minst sagt fartfyllt liv tillsammans med min sambo Joachim. Med ett tungt förflutet i bagaget kämpar jag mig genom livet och alla dess prövningar, siktar nu på att ta körkort och pluggar inför att komma in på Hippolog-utbildningen hösten 2014/2015. Här kan du följa mitt liv och min resa genom bilder och egna ord. Hoppas du kommer trivas!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela