solstrands.blogg.se

En blogg om mitt liv, min ångest, min diagnos och mitt stora intresse för hästar. Här kommer ni kunna läsa om allt som pågår i min vardag, tankar och funderingar, hästar och mycket mer.

Ett hett debatterad ämne

Publicerad 2013-07-11 21:37:00 i Allmänt, Tankesmedjan,

Alltså... Jag blev lite smått irriterad och förvånad när jag var på handledarkursen. Om ni inte vet vad det är så är det en kurs man måste gå för att få övningsköra eller få vara handledare åt någon som vill övningsköra med en. Iallafall, jag blev väldigt irriterad när körskoleläraren klickar sig igenom alla bilder och förklarar vägmärken osv, också dyker det upp en bild, med fyra bilder på : En järnvägsövergång med bommarna nerfällda, en traktor, en jag inte minns och en bild på 2 hästar som rids efter vägen. Och körskoleläraren säger:
 
- Äh, här fanns det inget speciellt eller viktigt att prata om. Vi går vidare.
 
Jag blev alldeles ställd, alltså vadå inget att prata om? Det är ju otroligt viktigt att informera alla som ska ta körkort om hur man beter sig efter vägen när man möter hästar, hundar, barn eller annat som kan göra att det uppstår en farlig situation.
 
När det diskuteras så mycket om bilförare (eller andra fordon) som ofta kör som dårar förbi hästar som kommer efter vägen, och värst av allt t.o.m kan tuta eller gasa lite extra när dom kör förbi. Alltså det är sån extrem bristande respekt hos många bilförare när det gäller just hästar som rids på vägen, så VARFÖR kan man inte ta minst 10 minuter av en 3 timmar lång föreläsning och berätta vad förarna har för skyldigheter vid möte av häst.
 
Blir så irriterad alltså. Men eftersom att folk inte verkar bry sig om vad som händer med hästen eller ryttaren, så kanske det är desto mer intressant att veta om att det är DOM SOM KÖR som får stå för alla skador på hästen eller på bilen helt själv.
 
Men, jag ifrågasatte honom efteråt och han var väl medveten om att många kör som idioter förbi hästar och därför blev jag ännu mer förvånad att han inte tog upp det som en minst sagt viktigt del av utbildningen. Jag är väl medveten om att alla inte vet hur hästar fungerar, därför är det ju extra viktigt att folk får förståelse och genom det minskar risken för olyckor.
 
Vad tycker ni angående detta?
 
 

Kommentarer

Postat av: Lotta Svensson

Publicerad 2013-07-11 22:26:57

Det står mycket om det i körkortsboken, faserna, instuderingsfrågorna och riskutbildningarna.

Svar: Ja det vet jag. Men det bör endå tas upp på handledarkursen.
Caroline Ekholm

Postat av: Anna vp

Publicerad 2013-07-11 22:35:15

om de skulle ta upp allting på föreläsningen skulle du ha fått suttit där i minst 1 vecka. olika varningsskyltar med t.ex hästar på tas upp i faserna och man kommer till slut att lära sig hur man ska uppträda efter att man har passerat skylten. Det skulle va orimligt att ta upp varenda detalj under föreläsningen, dessutom tar de upp det absolut viktigaste och konkreta under den lilla tiden de har

Svar: Men sa jag att man skulle ta upp allt eller? Lilla tiden? Det är 3 timmar som dom i princip får fylla ut med en massa dösnack för att det är alldeles för lång tid, körläraren sa själv att dom är tvungen att sitta 3 timmar och hålla kursen även om dom inte behöver så mycket tid. Och 5-10 minuter till att NÄMNA hur man beter sig när man möter hinder efter vägen, tycker inte jag är mycket tid? Speciellt när det är såååå många som klagar på bilister som kör för fort förbi hästar. Du kanske är en själv? ;)
Caroline Ekholm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline Ekholm

Välkommen hit! Jag heter Caroline och är en 21-årig tjej från Sundsvall. Hästälskare och har ett minst sagt fartfyllt liv tillsammans med min sambo Joachim. Med ett tungt förflutet i bagaget kämpar jag mig genom livet och alla dess prövningar, siktar nu på att ta körkort och pluggar inför att komma in på Hippolog-utbildningen hösten 2014/2015. Här kan du följa mitt liv och min resa genom bilder och egna ord. Hoppas du kommer trivas!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela