solstrands.blogg.se

En blogg om mitt liv, min ångest, min diagnos och mitt stora intresse för hästar. Här kommer ni kunna läsa om allt som pågår i min vardag, tankar och funderingar, hästar och mycket mer.

Hur redigerar jag mina bilder?

Publicerad 2013-07-29 21:21:15 i Allmänt,

Hej!
 
Nu har jag precis kollat igenom några av bilderna från dagen och tagit en dusch. Har även smörjt in hela benen med ormsalva och tagit en Ipren ifall att det är en inflammation i musklerna som gör att jag är så trött i benen hela tiden. Vi får väl se om det hjälper! 
 
Idag blev det ingen ridning, pysslade om Sudden och fixade allt i stallet åt båda hästarna idag. Tänkte rida imorgon istället, Ramses är inte helt fräsch i ett framben och ska ej ridas just nu så det är lite trist att vi inte kan rida tillsammans. Det blir nog uteritt eller lite dressyr i paddocken imorgon beroende på väder.
 
Tänkte slänga upp en före och efter bild på hur det kan se ut när jag redigerar bilder som ska upp på bloggen! 
 
Ni vet hur less man kan bli när man tar en superfin bild på t.ex. sin häst i hagen och man blir jätte nöjd, men sen så ser man det där tråkiga hagstängslet som är precis över hästens huvud och förstör hela bilden? Ingen fara! Det går att åtgärda! Här är ett bra exempel:
 
1. Jag beskär bilden och klipper bort det oväsentliga i bilden, t.ex. för mycket himmel eller mark runt omkring objektet som är i fokus.
2. Ändrar kontrasten och exponeringen. I detta fallet överexponeringen på suddens hals och himlen.
3. Plockar bort det störande i bilden, d.v.s hagstängslet.
4. Lägger på ett fotofilter för att få en mjukare och varmare ton i bilden.
 
Innan redigering:
 
Efter redigering:
 
Nu är denna bilden tyvärr tagen med en usel mobilkamera eftersom jag så typiskt glömde att ta med mig den riktiga kameran idag, men här har ni ett exempel på hur det kan se ut när jag "räddar" fina bilder från att hamna i papperskorgen..
 
Vill ni ha ett mer detaljerat inlägg på hur jag går till väga så är det bara att hojta till i kommentarsfältet!
Kram

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline Ekholm

Välkommen hit! Jag heter Caroline och är en 21-årig tjej från Sundsvall. Hästälskare och har ett minst sagt fartfyllt liv tillsammans med min sambo Joachim. Med ett tungt förflutet i bagaget kämpar jag mig genom livet och alla dess prövningar, siktar nu på att ta körkort och pluggar inför att komma in på Hippolog-utbildningen hösten 2014/2015. Här kan du följa mitt liv och min resa genom bilder och egna ord. Hoppas du kommer trivas!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela