solstrands.blogg.se

En blogg om mitt liv, min ångest, min diagnos och mitt stora intresse för hästar. Här kommer ni kunna läsa om allt som pågår i min vardag, tankar och funderingar, hästar och mycket mer.

Välj ditt kaffe nyttigt!

Publicerad 2013-07-30 11:10:22 i Allmänt, Hälsa/Livsstil,

Hör du till de som dricker kaffe varje dag, kanske flera koppar om dagen till och med? Det är jag! Jag älskar kaffe och kan inte klara mig en dag utan det. Men visste ni att kaffe faktiskt kan vara nyttigt, öka förbränning och t.om ge ett skydd mot risken att få diabetes?

Fast.. Det beror förstås på vilken sorts kaffe du väljer att dricka. Här har jag listat de 5 nyttigaste kaffe alternativen.

--->LÄS MER HÄR<---

Vanligt svart kaffe bryggt i kaffebryggare:

Det är stor skillnad på smaken om man jämför olika sorters filterkaffe. Har det stått i kannan hela dagen är det inte någon smakupplevelse, men är kaffet nybryggt kan det smaka himmelskt.

Byter du ut en daglig latte mot en kopp vanligt svart kaffe (utan socker) kan du gå ner upp emot 9 kilo i vikt på ett år. Vanligt bryggkaffe kan därför mycket väl komplettera sund kost.

Kaffe från kaffekokaren ökar inte heller ditt kolesterolvärde, eftersom filtret sorterar bort de skadliga ämnena. En vanlig kopp innehåller cirka 100 mg koffein.

Espresso:

Espresso serveras ofta i form av en liten shot koncentrerat kaffe och har stark smak. Espresso tilltalar ofta dem som tycker väldigt mycket om kaffe.

En riktig espresso utan mjölk och andra konstigheter ger dig kaffets alla antioxidanter och är särskilt rik på ämnet N-metylpyridinium, som man förmodar kan ha del i kaffets positiva effekt mot tarmcancer.

Espresso innehåller inga kalorier. Den lilla shoten kan dock innehålla ämnena cafestol och kahweol, om den är bryggd utan filter. Och därmed kan den medverka till att höja ditt kolesterolvärde.

Caffè latte:

I synnerhet storstadskvinnan älskar sin latte. Och det är inte så konstigt, den är riktigt, riktigt god! Den klassiska innehåller 120–200 kalorier per kopp/glas, och dricker du latte varje dag tar det bara ett par veckor att gå upp i vikt, om du inte motionerar.

Caffè latte kan vara ett bra mellanmål efter träningen, den innehåller både protein för återuppbyggnad av musklerna och uppiggande koffein och snabb energi, så att du åter kan fylla på alla lager. Om du byter ut standardmjölken mot lättmjölk hamnar du i stället på 70 kcal per kopp.

Instant kaffe – pulverkaffe:

Instant kaffe som till exempel Nescafé är inget lyxigt kaffe, men det går snabbt och lätt att tillaga och smaken kan vara helt okej till vardags.

Om du inte tillsätter socker, mjölk eller grädde innehåller pulverkaffe inga kalorier och inget fett, och pulvret som har genomgått frystorkning, innehåller inte de ämnen som man misstänker ökar det dåliga kolesterolet i blodet.

Pulverkaffe innehåller mindre koffein per kopp än kaffe som är bryggt, så det krävs flera koppar för att du ska få samma uppiggande effekt.

Koffeinfritt kaffe:

Koffeinfritt kaffe har gjort ett snabbt intåg under senare år, och i USA är ”decaf” lika utbrett som vanligt kaffe. Den energigivande koffeinkicken uteblir, men får fortfarande den skyddande effekten mot typ 2-diabetes, när du dricker koffeinfritt kaffe, eftersom effekten inte finns i koffeinet.

Det tyder på att skyddet mot diabetes är en aning högre i koffeinfritt kaffe, och du till och med kan räkna in det i den mängd du behöver dricka varje dag, eftersom det inte är vätskedrivande. Vissa anser att ”den äkta varan” smakar bättre, andra tycker inte det är någon skillnad.

 

 

Kommentarer

Postat av: Erica

Publicerad 2013-07-30 13:53:30


Tack fina du =)

Haha, jag har inte hamnat i kaffeträsket ;-) Alla mina vänner dricker det men när jag försökte mig på det en gång hade jag världens magknip under en hel natt på grund av en pyttemun. Då bestämde jag mig för att det inte va värt det ;) Jag får fortsätta vara den där te-tönten ;-)


Svar: Jag längtar så mycket tills jag har en egen häst igen! Jag har sagt till mig själv att jag ska ta körkort innan jag köper polle igen så inte min sambo blir tvingad att köra mig hela tiden =P Fast jag rider en hel del endå, men det är ju roligast att ha egen häst! Som man kan bestämma helt själv över =) Hihi ja men te är gott också! Ha det fint =)
Caroline Ekholm

Postat av: Erica

Publicerad 2013-07-30 14:06:10


Jag hoppas verkligen att din längtan snart blir uppfylld =) Hur långt bort tror du den dagen är?? Ska bli så spännande att följa dig då, gör det nu med men aa, du hajar ;-) hihi

Jag har ju två nu och köpte min första egna häst vid 22 års ålder. Jag fick ingen häst när jag var liten, hade bara någon foderhäst men missade all tävling under ponny och youngrider tiden. men men, skam den som ger sig!!

Tänkte du satsa på hästar och tävla och så med??

Ha det fint Caroline!!
Kram

Svar: Jag hoppas att det dagen kommer väldigt snart! Jag håller på med körkortet för fullt och hoppas vara klar med det denna vintern. Sedan är det nog dags att köpa häst! Jag fick en egen häst när jag var 16. men fick ta bort den förra sommaren för det var gammal och skadad :( lill gumman min. Hade någon foderponny innan men jag har också missat "ponnytiden" med tävlingar och allt annat.
Men jag planerar på att ta igen det nu när jag skaffar en häst! =) Håller med dig, skam den som ger sig! Du är verkligen en förebild, du har så fina hästar och rider så bra :) Det är kul att läsa din blogg!!

Kram!
Caroline Ekholm

Postat av: Erica

Publicerad 2013-07-30 14:54:25



Fina du, det kom faktiskt en liten tår i ögat när jag läste det du skrev. Jag menar, förebild, jag?! Det ordet finns inte på min karta och absolut inte inom ridningen.

Jag ska berätta för dig att jag sitter och skriver om en liten känslig sak på bloggen som kommer upp i morgon eftermiddag. Jag har ju lite svårt att blotta mig själv personligt, då man ser hur det går för andra bloggar. Men jag kände nu att jag har fått så fina läsare och speciellt du Carro som har så otroligt stark personlighet. Kände att det var dags att krypa ut lite =) Kan Ibland vara skönt att skriva av sig lite. Det ser och låter så bra på många bloggar, men bakom skalet kan det finnas något helt annat.

Jag menar, livet är inte en dans på rosor...

TACK fina du som hittade mig och jag håller alla tummar och tår att du klarar körkortet mycket snart så du kan köpa dig din drömhäst!

Ha en underbar dag!!!

Kram!

Svar: Ja du är verkligen en förebild! Och du är så snäll och ödmjuk, jag läser din blogg varje dag och blir så inspirerad till att komma igång och tävla jag med. Ja du är verkligen jätte duktig att rida! Du har en naturlig bra sits och känsla, det syns på både filmer och bilder!
Åh, jag längtar efter att få läsa vad du har att berätta! Jag har själv väldigt mycket som tynger mig bakom mitt skal och har svårt att berätta för andra hur det faktiskt är. Du verkar vara en sån underbar person så jag är helt övertygad om att du kommer att få väldigt fin respons på det som du berättar <3

TACK själv fina du! Jag blir så glad när jag ser att jag fått en kommentar från dig, man blir alldeles varm i hjärtat av att läsa din fina ord. Du är så vänlig :) Kramar!!
Caroline Ekholm

Postat av: Kajza

Publicerad 2013-07-30 17:11:18

Tack för din långa och läsvärda kommentar. Att det ska se snyggt och prydligt ut är väl en självklarhet för oss alla, och mitt inlägg syftade väl mest på att man inte ska överdriva. Att man inte behöver alla dessa snygga märkesgrejor, utan ibland kan det vara mer värt att lägga pengarna på träning istället.
Hoppas vi inte missförstod varandra, jag ser absolut inget fel i att man vill vara fin och ha märkesgrejor, däremot tycker jag det är tråkigt att det ibland blir en alldeles för stor grej av det, dvs när man (I synnerhet barn) börjar jämföra vad man själv har och vad den och den har. =)

Ang ditt inlägg, om Kaffe - Mycket välskrivet inlägg, och intressant att läsa! Kaffe is the shit, jag älskar också kaffe. Favoriten är ju då Caffe Latte (surprise!!), men till vardags blir det oftast pulverkaffe, eftersom jag är för lat för att fixa annat... ;-P

Hoppas din dag har varit bra!
MVH//Kajza

Svar: Speciellt på ridskolor kan det ju vara riktigt otrevlig stämning mellan barnen, att vissa blir mobbade för att dom inte har rätt hjälm osv. Det tycker jag är så hemskt :( Men även i vuxenvärlden så förekommer det alldeles för mycket mobbing. Att man har fel häst, fel ridstövlar, fel foder till hästen .. Ja det kan ju vara vad som helst, så hemskt att vissa känner ett behov av att kränka andra för att känna sig bättre själv. Usch!
Hihi! Ja kaffe är ju underbart gott! :) Det är så kul att prova olika sorter också, hihi.
Ha det fint!! Mvh
Caroline Ekholm

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline Ekholm

Välkommen hit! Jag heter Caroline och är en 21-årig tjej från Sundsvall. Hästälskare och har ett minst sagt fartfyllt liv tillsammans med min sambo Joachim. Med ett tungt förflutet i bagaget kämpar jag mig genom livet och alla dess prövningar, siktar nu på att ta körkort och pluggar inför att komma in på Hippolog-utbildningen hösten 2014/2015. Här kan du följa mitt liv och min resa genom bilder och egna ord. Hoppas du kommer trivas!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela